AS-4. Pel·lícula "Monsieur Lazhar"

1- Elegiu i analitzau dues microsituacions vistes a la pel·lícula (les que considereu més interessants), aquí teniu alguns exemples: -la relació del professor amb l’alumnat: és propera, de tracte humà, proteccionista, impositiva i dominant, empàtica...? -la resolució de conflictes entre l’alumnat i el paper que hi juga el mestre; -la clatellada del professor al nin que tira un paper dintre de classe; -el tractament conceptual d’alguns temes en diferents moments de la pel·lícula. Exemples: el dictat de Balzac, l’adjectiu possessiu versus el determinant possessiu... -dos pares demanen al professor: “vostè s’ha de limitar a ensenyar, no a educar”

La relació del professor amb l’alumnat: és propera, de tracte humà, proteccionista, impositiva i dominant, empàtica...?

La relació del professor amb els alumnes és propera, s’involucra en el seu treball i en els casos particulars de cada alumne (la nena regala un llibre al professor perquè li agrada llegir i pugui fer “dictats més fàcils” i la nena se sent bé amb ell, aquesta acció és constestada amb un llibre del professor cap a la nena). El professor dóna un tracte humà al seu alumnat ja que dóna importància als seus sentiments i no deixa passar el tema de la mort de Martin, fent que els nens en parlin a classe i no reprimeixin les seves emocions. Tot això demostra empatia per part del professor cap als alumnes i que la seva metodologia no és proteccionista ja que, d’alguna manera, trenca la “bombolla” on els altres mestres i la psicòlega tenen els nens i fa que s’expressin i no els amaga el tema de la mort.

Dos pares demanen al professor: “vostè s’ha de limitar a ensenyar, no a educar”

Hi ha un conflicte pel que fa al concepte de l’ofici de professor i el què aquest hauria de fer, ja que Lazhar pensa que, a més d’ensenyar, també ha d’educar els nens i ensenyar-los modals i respecte. Mentre que els pares d’una alumna, quan el professor els hi comenta que la seva filla és una mica impertinent a classe, el tallen dient-li que ell ‘s’ha de limitar a ensenyar, no a educar’. Per tant, el que demostren aquests pares és que pensen que els professors només han d’impartir el temari del currículum i encarregar-se que els nens aprovin les diferents assignatures, sense involucrar-se en l’educació en si dels infants. El desautoritzen, li lleven autoritat.

2- El film se’ns presenta, ja des del principi, amb un esdeveniment tràgic i traumàtic. Martin, professora de l’escola, s’ha suïcidat. Aquest fet trasbalsarà i marcarà tota la comunitat escolar, commocionant el dia a dia del centre. Creis que reflecteix un “estat de la qüestió” fràgil de la nostra societat? Pot ser que la societat no estigui preparada per superar tants de tabús que envolten el fet de la mort, en general, i dels suïcidis, en particular?

Sí que pensam que és un “estat de la qüestió” fràgil de la societat i que aquesta no està preparada per afrontar els tabús que ens envolten ja que ningú ens ha ensenyat com afrontar-los i quan succeeix un fet traumàtic, la gent no sap com reaccionar ni com actuar. Tot això és causat per falta de difusió d’informació sobre aquests temes i per la visió que en té la societat mateixa. Mentre la mort segueixi sent un tabú no es veurà com un fet natural i seguirà causant aquest impacte en la societat.


3- Analitzau aquests aforismes que esquitxen el film: “m’he oblidat de posar color a les vides dels meus alumnes” “ser immigrant és ser desarrelat” “l’aula és un lloc on donar vida, no un lloc on contagiar la desesperança”

“M’he oblidat de posar color a les vides dels meus alumnes”
Fa referència que el professor sent que ha fracassat amb els seus alumnes, que s’ha limitat a ensenyar-los el que exigia el currículum, continguts purament escolars, i ha deixat de banda el fet de prestar atenció a les seves necessitats reals i psicològiques per a ajudar-los a ser més feliços i també crear un bon clima de treball.

“Ser immigrant és ser desarrelat”
Aquest aforisme és un prejudici que pot tenir molta gent. Vol suposar que la gent que no viu al seu lloc d’origen, per aquest simple fet, no té arrels ni té una cultura ni identitat, pròpiament dita, fixades. L’expressió literal seria que els immigrants “no són d’enlloc”.

“L’aula és un lloc on donar vida, no un lloc on contagiar la desesperança”

Aquesta frase vol dir que els docents s’han de fer càrrec que l’aula sigui un lloc on transmetre un clima de confiança i seguretat pels nens i nenes del centre i no un lloc on transmetre’ls els seus problemes personals i contagiar-los tristesa. Realment, els nens estaven tristos i desconcertats perquè els mestres portaven la mort de Martin pitjor que els alumnes.

4- Hi ha procés de transformació del professor? Hi ha aprenentatge? Quins exemples mostra la pel·lícula que il·lustrin aquest possible fet evolutiu?

Hi ha procés de transformació del professor ja que, el primer dia que arriba a l’escola, presenta una metodologia molt tradicional d’impartir classe que no està adaptada a les necessitats reals dels alumnes. A mesura que avaça la pel·lícula, es veu com el mestre es va involucrant més en els seus alumnes i s’interessa per ajudar-los, canviant la seva metodologia per adequar-la als infants. Sí que hi ha aprenentatge perquè el professor ajuda que els nens expressin les seves emocions i no reprimeixin ni ignorin el tema de la mort, els ensenya una visió de la mort que no tenien.

Podem veure l’exemple de quan va a veure l’aula de la seva companya i se n’adona
que la seva aula en comparació aquesta no té gens de color ni decoració. També, en la relació de la mestra amb els seus alumnes, es veu la retroalimentació que ell a la seva classe no aconseguia. Un altre exemple és que la seva metodologia, al principi, és molt tradicional i autoritària o impositiva, mentre que al final de la pel·lícula dóna més importància a aspectes més pràctics de la vida com el saber expressar-se i afrontar els temes tabú de la societat.
Això comença amb l’escena de la pel·lícula quan Lazhar va a sopar a casa de la seva acompanya i parlen de la metodologia duta a terme a la seva classe. Lazhar se n’adona que segueix un mètode molt tradicional (taules separades, treballs individuals, dictats amb textos molt díficils…)

5- Quins aspectes d’Organització Escolar apareixen en la pel·lícula? Analitzau el rol o rols de la directora.

Pel que fa a l’Organització Escolar, hi ha una directora que és la que està al capdavant de l’escola la qual no gestiona de manera adequada el centre. El personatge vol fer bé la seva feina i que el centre funcioni bé, però quan es troba davant d’una situació límit i imprevista com és la mort de la professora, es desespera i a la primera oportunitat de contractar un substitut i fer que el centre deixi enrere la tragèdia, el contracta sense mirar-ne l’expedient. És quan Lazhar ja fa un temps que treballa al centre que la directora s’adona de les irregularitats de l’expedient d’aquest. Per tant, es pot dir que directament no hi ha organització i una molta mala gestió del centre.

6- Reflexionau sobre el paper de l’escola actualment. Quina funció té? Creieu que l’escola, a l’Estat Espanyol, desenvolupa el mateix paper que a la pel·lícula? Quines connexions penseu que s’estableixen entre escola i societat?

Actualment, l’escola s’encarrega d’ensenyar i educar els nens, ja que moltes de les funcions de les famílies es veuen relegades sobre la comunitat educativa.
L’escola de l’Estat Espanyol no desenvolupa el mateix paper que a la pel·lícula perquè ens trobam que les nostres escoles no només se centren en els continguts curriculars sinó que també estan condicionades per les situacions de cada nen i condicions externes.

Avui dia, existeix una forta connexió entre l’escola i la societat, ja que l’escola ha de cobrir moltes de les necessitats o de les demandes de la societat.

Comentaris

Entrades populars