AP-2. Anàlisi Organitzatiu d'un centre 1



1. A partir de la lectura del tema 1, en el marc del vostre centre educatiu, completau la graella següent:



Anàlisi Marques de Suances (No solo ESO)
El centre que volem
Models anàlisi
Categories d’anàlisi
1=Gens; 2= Poc; 3= Bastant; 4=Molt
Arguments
1=Gens; 2= Poc; 3= Bastant; 4=Molt
Arguments
1
2
3
4
1
2
3
4
Teories Generals Org.
Gerència científica



X
El director és el que ha d’autoritzar tot el que passa al centre. Té el control absolut de tot el centre.
X



No ens interessa un centre on tot el control sigui exercit per una sola persona i de forma piramidal.
Relacions Humanes
X



No hi ha cap tipus de divisió de tasques, el director exerceix tot el control.



X
Ens agradaria un centre que aposti per les dinàmiques de grup, la cooperació i la comunicació entre els docents.
Teories de la conducta
X



No cerca l’autorealització dels docents.No vetllen per la motivació dels integrants a l’hora de treballar.


X

Volem que els treballadors tinguin cobertes les seves necessitats bàsiques però, que alhora, se sentin motivats i a gust amb el seu treball per tal que en treguin el màxim profit.
Teoria General de Sistemes (TGS)
X



No hi ha interdependència, les ordres venen del director. No hi ha comunicació ni cooperació entre els membres del centre.



X
Ens agradaria establir un sistema on hi ha comunicació entre docents de la informació i on tots els elements del centre s’interrelacionen.
Manàgement contemporani
X



No s’adapten a les situacions, ni són innovadors.


X

Voldríem aconseguir un centre l’estructura del qual fos flexible i adaptable a qualsevol situació i amb un projecte de centre estructurat i organitzat per tal d’aconseguir els objectius marcats amb eficiència.
Paradigmes de l’OE
Tècnico-racional

X


Hi ha processos de gestió pero no són eficients. No hi ha una organització planificada ja que les estructures no estan ben definides.



X
El mestre ha de tenir flexibilitat. Les normes s'han de poder modificar.
Interpretatiu
X



No es lluita per construir el que tots volen.



X
L’ideal és poder aconseguir el que volem com a comunitat.
Sociocrític



X
Veuen les organitzacions com a espais de lluita pel poder. Les tensions i els conflictes defineixen la seva dinàmica.
X



Per a nosaltres, l’escola no és un espai de lluita pel poder, sinó que és un lloc on s’ha de treballar conjuntament per millorar la societat.
Posicionaments del centre
Com a Organització
X



No es valora el treball col·laboratiu i tampoc no hi ha interacció entre les famílies i el centre ni entre els membres d’aquest.



X
Valoram el treball col·laboratiu i la comunicació i coordinació entre les famílies i el centre.
Com a Sistema
X



No hi ha cohesió de grup ni interacció entre les parts.



X
És important mantenir una relació conjunta entre tot el centre educatiu.
Com a Empresa


X

L’única finalitat és atreure gent utilitzant estratègies de màrketing per tal de vendre una bona imatge del centre. Igualment, no ho duu a terme amb èxit.


X

Hi ha d'haver gestió i planificació. Coherent amb el sistema educatiu.
Com a Comunitat
X



No hi ha cap interacció. Les famílies i el centre van per camins diferents.



X
Els membres de l’escola s’han de sentir dins una comunitat, han de sabre que formen part de un grup i han de sentir-se còmode en ell.
Com a Cultura

X


Es tracta d’una cultura orientada vers als resultats on trobam una autoritat clara clara. Es prioritza l’assoliment dels objectius per damunt  dels processos que s’han de dur a terme.


X

S’han de transmetre una sèrie de valors o tradicions, però no de manera excessiva, ja que seria influir sobre els nins.
Com a Organització complexa i multidimensional
X



El centre presenta una organització pèssima. No treballen ni l’àmbit formal ni infomal.



X

Les cultures
del centre
Cultura d’aula



X
Cada mestre es cuida de la seva aula, que és un espai tancat sense cap tipus de interrelació.


X

És imprescindible per al bon funcionament de les aules, però no ha d’aïllar-se totalment de la cultura de centre perquè si no actuarien de manera individual i no hi hauria un bon funcionament al centre.
Cultura de centre
X



Els docents no fan feina en equip, l’espai-aula és tancat i aïllat a la resta del centre, no hi ha interrelació entre els altres espais del centre.



X
És un dels aspectes més importants i que s’han de tenir més en compte. La reunió dels docents i posada en comú d’idees i problemes ha de ser habitual per tal de millorar i solucionar els problemes.

Observacions generals (comentaris que vulgueu fer respecte a No solo ESO, etc...)


Problemàtica amb els professors i la directiva
Falta de cooperació entre el professorat i mancances de claustres














____________________________________

2. El nostre centre

2.1. Definiu les característiques bàsiques del centre que heu de crear:

Nom del centre
C.E.I.P. El gegant del pi
Municipi
Cala d’Or
Illa
Mallorca
Director/a
Sebastiana Alcinas
Cap d’Estudis
Alba Jiménez
Secretari/a
Marta Barceló
Coordinador de la Comissió de normalització lingüística
Sebastiana Alcinas
Coordinador de serveis, i d’activitats complementàries i extraescolars
Soraya El Amrani
Coordinador del Pla de Formació del Professorat
Marta Barceló
Núm. d’unitats

Característiques de l’entorn socioeconòmic
Barri de classe mitja-alta
(Podeu afegir els apartats que cregueu convenient)




2.2. Finalment, amb tot l’equip del centre, definiu el tipus de centre que voleu a nivell organitzatiu i els trets distintius (filosofia) del vostre centre. Argumentau i defensau les opcions proposades (recomanació: partir del posicionaments i les cultures i després afegir les teories i els paradigmes a mode d’argumentació i com a fonament teòric):


El nostre centre ha d’estar regit per les teories de Relacions Humanes i la Teoria General de Sistemes. Per tant, la nostra filosofia de centre es caracteritzaria per la cooperació, coordinació i comunicació entre els membres de la comunitat educativa.

El nostra centre s’identifica amb tots els posicionaments que promouen l’organització i la coordinació de tot el personal docent per al correcte funcionament del centre, això inclou la cooperació de les famílies amb l’escola. Per tot això, la cultura de centre és la que representa millor els nostres valors ja que pensam que la reunió dels docents i posada en comú d’idees i problemes és clau per millorar i solucionar els problemes del centre, i promociona la cooperació i coordinació entre els membres de l’escola.

Per tant, els paradigmes en que ens basaríem a l’hora de gestionar el nostre centre són el Tècnico-racional i l’Interpretatiu ja que consideram que l’escola ha de ser concebuda com una comunitat amb uns objectius comuns que s’aconsegueixen amb el treball i l’esforç de tots els membres. També pensam que la flexibilitat dels mestres a l’hora d’aplicar les normes en determinades situacions és important per poder-les superar amb èxit.












Comentaris

Entrades populars